Om at skrive en IT kravspecifikation

Har du et større projekt, behov for udvikling af en funktionalitet, eller et projekt, du ønsker vurderet med henblik på at indgå et partnerskab? Det er ikke altid nemt at beskrive sine præcise behov korrekt. Men kommunikationen skal jo starte et sted.

I stedet for selv at skrive et projektoplæg kan man også med fordel engagere Toolmaster.dk til at foretage en fuld analyse ud fra en dialog med jer. Herved sikres et oplæg, hvor der er taget højde for, hvordan man bedst kan imødekomme kravene ved at tilpasse eksisterende funktionalitet og udvidelser.

Hvorfor skrive et IT-projektoplæg?

Der er alt for mange grunde til at skrive et projektoplæg, til at alle skal nævnes. Her er de vigtigste:

  1. Man kan beregne projektomkostningerne mere præcist
  2. Prioritere funktionerne mellem ”nice to have” og ”need to have”
  3. Lokalisere de henholdsvis dyreste og billigste funktioner i projektet
  4. Målrette produktet, da projektoplægget giver os indblik i jeres behov
  5. Projektet når hurtigere implementeringsfasen uden unødige afbrydelser
  6. Danne et bedre overblik over hele projektet og dets mange detaljer
  7. Det er muligt at opdele projektet-implementeringen af flere iterationer (omgange)
  8. Man kan overskue, hvilken funktionalitet der skal laves fra bunden eller blot tilpasses
  9. Alle tanker om behov, målsætning, økonomi, reklame, strategier mm. er samlet et sted
  10. Da projektet og omstændighederne er på skrift, har kunde og udvikler et fælles udgangspunkt

Da ingen kan læse tanker, er et projektoplæg den effektive måde at beskrive jeres vision, ønsker og drømme.
Et IT-projektoplæg sikrer derfor et bedre resultat.

Indhold til et godt projektoplæg og udbudsmateriale

Et godt projektoplæg eller udbudsmateriale kan – alt efter projektets art - indeholde mange af følgende punkter:

Projektomstændigheder:

  • Intro om projektet – Om projektet, formålet med projektet samt evt. nuværende situation for projektet eller relaterede sider.
  • Kontaktinformationer – Alle kontaktinformationer inkl. e-mails, telefon og web-adresse.
  • Projektmål – Hvad er målet med projektet? Fx hvor mange besøgende skal min. besøge siden, før det er en succes?
  • Målgruppe – Hvem er den typiske kunde, bruger og besøgende?
  • Konkurrentliste – Hvad gør dem til dine konkurrenter, og hvad kan du gøre bedre?
  • Besøgsmål – Hvor mange besøgende forventes pr. måned?
  • Betingelser – Betingelser for udviklingen? Fx at hele udviklingen skal varetages i Danmark.
  • Tidsforløb – Hvad er tidshorisonten på opgaven? Hvornår skal det senest afleveres?
  • Rettigheder – Hvem har rettigheder til udviklet kode? Hvem har licens på evt. billeder, der bruges?
  • Økonomi/timer – Er der nogen økonomiske faktorer, der er relevante? Er der fx et max. beløb til rådighed (som kan betyde projektet skal udbygges med tiden via flere faser)?
  • Teknisk opsætning – Domænenavne, ønsket webhotel, svartider, Google login mm.

Om IT-projektet og opgaven:

  • Installation – Hvem står for selve opsætningen af det færdige produkt på serveren?
  • Indholdsopsætning – Hvem skal opsætte sidens tekstindhold?
  • Tekstindhold – Haves tekster allerede, kan disse med fordel sættes ind i oplægget.
  • Design/udseende – Definer ønsker til design, farverne, størrelser, områderne osv. Find evt. nogle sider, der ligner det ønskede design. Man kan også bruge mock-up og wireframe.
  • Billeder/ikoner – Er der et logo, der skal bruges? Hvor kommer billederne fra? Hvem skal skaffe dem?
  • Funktioner – Definer ALLE funktioner (alt andet end statiske tekster) som fx forum, webshop, blogs, sitemap, nyhedsbreve, profilsystem, upload af billede i profil, galleri, liste over brugere, bannersystem osv. Dette punkt om funktioner er klart den vigtigste information, så spar ikke på ordne og definer ALT, hvad du kan tænke på!
  • Brugertyper – Definer ALLE de forskellige typer af brugere (fx gæst og administrator).
  • Brugerinteraktion – Hvordan interagerer hver brugertype med funktionerne? Fx hvem kan logge ind, hvem kan indsende nyheder, og hvem kan indsende links? Er der brugere, der kun skal kunne indsende links, men ikke nyheder? Er der brugere, der skal kunne begge dele?
  • Menustruktur – Definere menuerne, den struktur og underpunkter. Skal man være logget ind for at se givne menuer eller menupunkter?
  • Betalinger – Fx: Skal brugerne betale for at få adgang til siden? Skal de kunne købe produkter? Hvis ja - i så fald hvilke?
  • UX diagram (UsereXperience) – Tegn via simple kasser (der hver repræsenterer en side) ønsker til hvordan bruger kan bevæge sig rundt på siden via sidens mange links og menupunkter. Herved finder man også det samlede antal sidetype.

Husk, at et godt og grundigt projektoplæg direkte kan forbindes til et godt slutprodukt.

Toolmaster.dk ser frem til at modtage jeres projektoplæg og skabe det perfekte skræddersyede produkt til jer.

UdskrivE-mail

Åbningstider

Ring på telefon 2623 5224 inden for følgende tidsrum:

Mandag-Fredag: 09.00 til 16.00
Weekend: Lukket

Eller skriv os en e-mail på: 
info@toolmaster.dk

Om Toolmaster.dk

Toolmaster.dk er et Full-Service Joomla CMS webbureau med over 10 års erfaring.
Vi ligger i København. Vi blev etableret i 2004 og har arbejdet med Joomla CMS fra starten.
Vi tilbyder stort set alt inden for webløsninger, webshops og online markedsføring.

Vi støtter

Sponsor af den årlige danske
Er også med i selve bestyrelsen.